banner52

Otoyollardaki Hız Sınırı Artışı Kazalara Davetiye

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şube Ulaşım Komisyonu, otoyollardaki hız sınırı artışı ile ilgili rapor hazırladı. Raporu açıklayan İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ülkü Küçükkayalar, karayollarındaki hız limitlerinin, canlı yaşamını ölüm tehlikesine karşı koruma amacıyla tespit edilmesi gerektiğini hatırlattı. Başkan Küçükkayalar, otoyollardaki hız sınırı artışının kazalardaki hasarı ve ölümleri arttıracağının altını çizerek, Türkiye’deki ekonomik koşullar nedenlerle araç bakımlarının ertelenebileceği bir dönemden geçildiğine dikkat çekti.

EKONOMİ 05.07.2022, 16:40 05.07.2022, 17:04
Otoyollardaki Hız Sınırı Artışı Kazalara Davetiye

1 Temmuz itibarıyla otoyollardaki azami hız sınırı 120 km'den 140 km'ye çıkarıldı. Ceza limiti ise 154 km olarak belirlendi. İMO Bursa Şube Ulaşım Komisyonu, yeni hız sınırı ile ilgili Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerindeki uygulamaları karşılaştırarak bir değerlendirme raporu sundu. İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ülkü Küçükkayalar, Komisyonun raporunu açıklayarak şunları aktardı:

Ülkemizde İçişleri Bakanlığı 81 ilin Valiliğine, otoyollardaki otomobil hız sınırlarına ilişkin yazıyı 02 Haziran 2022 tarihinde göndermiş ve uygulamanın 1 Temmuz 2022 itibariyle başlayacağını açıklamıştı. Buna göre; Edirne-İstanbul (Avrupa Otoyolu), İstanbul-Ankara (Anadolu Otoyolu), Niğde-Mersin-Şanlıurfa (Niğde- Tarsus kesimi, Tarsus-Şanlıurfa kesimi)  ile Çeşme-İzmir-Aydın  (Çeşme-İzmir kesimi ile İzmir-Aydın kesimleri) otoyollarının mevcut olan 120 km/saat olan hız sınırı 10 km/saat artırılarak 130 km/saat, Kuzey Marmara Otoyolu’nun Sakarya-Kurtköy-Odayeri-Kınalı bölümü, Malkara-Çanakkale, Gebze-İzmir /Menemen-Çandarlı, Ankara-Niğde otoyollarında ise 120 km/saat olan hız sınırı 20 km/saat artırılarak 140 km/saate çıkarıldı. Bu konuda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü’nde de olumlu görüş alındığı ifade edildi.

AB ÜLKELERİNDE AKILLI HIZ YARDIM SİSTEMİ DEVREYE GİRİYOR

Ülkemizde hız limitlerinin artırılması çalışmaları yapılırken eş zamanlı olarak Avrupa Birliği 2050 yılına kadar AB genelinde yollarda trafik kazalarını sıfırlamayı ve sıfır ölüm vakasını hedefleyen projelere yoğunlaşmış durumda. Yüksek hızın, daha çok yakıt tüketimi ve dışa bağımlılık, daha çok hava kirliliği, daha çok ölüm ve yaralanma, daha büyük hasar yaratacağı bilinciyle özellikle şehir içi ve şehirler arası yollarda yeni teknolojiler üzerinde çalışmalar yürütülmektedir. Bu amaçla, trafik kazalarını azaltmak için  "Akıllı Hız Yardımı" (AHY) isimli uygulamanın Avrupa Birliği’nde tüm araçlarda bulunması gerekecek. Uygulama kapsamında AHY, araçların hız sınırını aşıp aşmadığını belirlemek için o bölgedeki GPS ve hız kameralarını kullanacak. Hız limitinin aşılması durumunda devreye girecek sistem, gaz pedalını geri çekerek, motorun itme gücünü otomatik olarak yavaşlatacak ve sürücüden yavaşlamasını isteyecek.

FRANSA, 2024 YILINDA TÜM ARAÇLARDA AKILLI HIZ YARDIM SİSTEMİ KULLANACAK

İlk kez Avrupa Birliği Komisyonu tarafından 2019'da gündeme getirilen düzenleme 2021 Kasım ayında kabul edildi. En hızlı davranan üye ülke Fransa Temmuz 2022'den itibaren tüm satılan yeni araba modellerinde bu teknolojinin kurulu olması zorunluluğu getirilmektedir. 2024'ten itibaren de piyasada satılan araçların eski ya da yeni olmasına bakılmaksızın tamamının AHY ile donatılması gerekecek.

ARTIŞ ÜÇ OTOYOL İLE SINIRLI KALMAYACAKTIR

Türkiye’de ise her ne kadar 140 km/saat hızın, son dönemde Yap İşlet Devret Modeli ile yapılan 3 otoyol kesimi için olduğu ifade edilse de zamanla bu çalışmanın son 10 yıldan önce yapılan otoyolları da kapsayacak şekilde, tümü için geçerli olabileceği açıktır. Bu noktada 10 yıldan önceki otoyollarda geometrik standartlar (boyuna eğim ve yatay kurp yarıçapları) bu yüksek hıza uygun olmayabilir. Karayolundaki hız limitleri, canlı yaşamını ölüm tehlikesine karşı koruma amacıyla tespit edilmiştir. Araç ve yol teknolojisi kriteri ikinci plandadır.

Bu artışların ülkemizin koşulları değerlendirilerek yapılması daha doğru bir adım olacaktır. Akaryakıt ithal eden, kazalarda hep başta olan, trafik kültürü sorunlu olan ve ekonomik sıkıntının ağır bir şekilde hissedildiği, araç bakımlarının ertelendiği bir dönemde otoyollardaki hız sınırının arttırılması yeni kazalara davetiye çıkarabilir.

DİKKATE ALINMASI GEREKEN 2 HUSUS VAR

İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Küçükkayalar son olarak dikkate alınması gereken iki önemli hususu da şöyle açıkladı;

1. Hız sınırında 120 km/saat hızdan 140 km/saat artış yani yaklaşık yüzde 17’lik bir artış yapılmıştır. Ancak olası bir kaza durumunda, bir aracın çarpma anındaki kinetik enerjisindeki artış ise yüzde 36 oranında olacaktır. Bu, asla küçümsenmemesi gereken, çarpışmalardaki hasar ve zayiatı artıracak büyük bir artış oranıdır.

2.Hız limiti üzerine yüzde 10 tolerans eklenmesi uygulaması, oldukça eskide kalan araç hızı tespit sistemlerinin yanılma payı olarak tanımlanmaktadır. Günümüz teknolojisinde bu tolerans daha düşük tutulmalıdır. Günümüzde, gelişmiş ülkelerde bu tolerans %3–%5 oranında kullanılmaktadır. Ülkemizde %10 tolerans suistimale açıktır.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 06 Mayıs 2024
İmsak 04:11
Güneş 05:50
Öğle 13:05
İkindi 16:57
Akşam 20:11
Yatsı 21:43
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 35 96
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 35 58
4. Başakşehir 35 55
5. Beşiktaş 35 54
6. Alanyaspor 35 49
7. Kasımpasa 35 49
8. Rizespor 35 49
9. Sivasspor 35 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 35 44
12. Samsunspor 35 42
13. Kayserispor 35 41
14. Ankaragücü 35 39
15. Karagümrük 35 37
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 35 35
18. Hatayspor 35 34
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 35 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 33 72
2. Göztepe 33 69
3. Sakaryaspor 33 57
4. Bodrumspor 33 56
5. Ahlatçı Çorum FK 33 56
6. Kocaelispor 33 55
7. Bandırmaspor 33 50
8. Boluspor 33 50
9. Gençlerbirliği 33 50
10. Erzurumspor 33 44
11. Manisa FK 33 40
12. Ümraniye 33 40
13. Keçiörengücü 33 39
14. Tuzlaspor 33 37
15. Adanaspor 33 36
16. Şanlıurfaspor 33 35
17. Altay 33 9
18. Giresunspor 33 7
Takımlar O P
1. Arsenal 36 83
2. M.City 35 82
3. Liverpool 36 78
4. Aston Villa 36 67
5. Tottenham 35 60
6. Newcastle 35 56
7. Chelsea 35 54
8. M. United 34 54
9. West Ham United 36 49
10. Bournemouth 36 48
11. Brighton 35 47
12. Wolves 36 46
13. Fulham 36 44
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 36 37
16. Brentford 36 36
17. Nottingham Forest 36 29
18. Luton Town 36 26
19. Burnley 36 24
20. Sheffield United 36 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 34 87
2. Girona 34 74
3. Barcelona 34 73
4. Atletico Madrid 34 67
5. Athletic Bilbao 34 61
6. Real Sociedad 34 54
7. Real Betis 34 52
8. Valencia 34 47
9. Villarreal 34 45
10. Getafe 34 43
11. Deportivo Alaves 34 41
12. Sevilla 34 41
13. Osasuna 34 39
14. Las Palmas 34 37
15. Celta Vigo 34 34
16. Rayo Vallecano 34 34
17. Mallorca 34 32
18. Cadiz 34 26
19. Granada 34 21
20. Almeria 34 17