banner52

İlk sivil uçak gün sayıyor!

Türkiye’nin sivil havacılık tarihi yarım kalmış hikâyelerle dolu. Birçok ülkeden önce başlayıp dünyanın gerisinde kaldığımız sivil havacılık alanında, Bursa’da yeni bir hikâye yazılıyor. Uçaksan markasıyla yola çıkan Emre Balcı, bürokratik engellere rağmen ülkenin ilk sivil uçağını havalandırmaya hazırlanıyor.

ÖZEL HABER 21.12.2021, 12:17
İlk sivil uçak gün sayıyor!

Haber: N. Nuri Yavuz

Bizpark Şirketi Yönetim Kurulu Başkanı Emre Balcı, ‘Uçaksan’ markasıyla hayata geçirmeye çalıştıkları 2 kişilik eğitim uçağı hakkında Bursa Görüş’e özel açıklamalarda bulundu.

SİMÜLASYONLA BAŞLADI

Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) ULUTEK Teknopark’ta faaliyet gösteren şirketin Kayapa Organize Sanayi Bölgesi’ndeki (OSB) tesisinde yapımı süren uçak ve sürece ilişkin bilgi veren Emre Balcı, 3 yıl önce simülasyon çalışmasıyla başlayan işin, uçak üretme fikrine dönüştüğünü söyledi.

İSMİ, TESCİLDE

Sivil havacılıkta kullanılacak T200 model uçağın, ‘Very-Light Aircraft’ (VLA) olarak adlandırılan sınıfta yer alacağını ifade eden Balcı, eğitim amaçlı uçağın 750 kg ağırlık ve 800 km menzil şeklinde planlandığını belirterek “Uçağın ismini belirledik. Tecil süreci devam ediyor. Sertifikasyonu sürüyor” ifadelerini kullandı.

PARAŞÜTLÜ ÖNLEM

Uçağın 11 metre kanat açılığına sahip olduğunu ve tepeden kanatlı olarak tasarlandığını belirten Balcı, “Tehlike anında pilot paraşütü açtığında arka camı patlatarak paraşüt çıkıyor. Bu sayede uçak paraşütle yavaş yavaş iniyor. Tepeden kanatlı olduğu için de uçağın havada süzülme özelliği bulunuyor” dedi.

YÜKSEK TEKNOLOJİ

Sınıfındaki diğer uçaklardan farklı olarak bu uçağın aletli iniş sistemine sahip olacağını vurgulayan Balcı, şunları söyledi: “Motor ve aviyonik (Elektronik) sistemler haricinde tüm tasarım ve üretim bize ait. Kokpit dijital göstergelerden oluşuyor. İç yapıda titanyum alaşımlı çelikler, dışta ise yüksek teknolojili karbonfiber (kompozit) malzeme kullanıldı. Uçağın aynı zamanda oto pilotu da olacak.”

DESTEK YOK ENGEL ÇOK

Projenin çok sayıda bürokratik engelle karşılaştığının altını çizen Balcı, “Hiçbir yerden destek yok. Aksine engelleme var. İnsanlar, bunun yapıldığına inanmıyor. Gümrüklerde çok bekleme oluyor. Vergilendirme aşırı yüksek. Süreci kimse tam olarak bilmediğinden sivil havacılık çok ağır ilerliyor. Etik davrandık. Her şey olması gerektiği yapıldı ama çok zorlandık. Belki de Bursa’da olmamızdan kaynaklandı. Ama insanlarda çok heyecan da yok” diye konuştu. 

OCAKTA UÇUŞA HAZIR

Montaj aşamasındaki uçağın ocak itibarıyla uçuşa hazır hale geleceğini duyuran Emre Balcı, “Bir tek kanatları takılması ve iç tasarımı kaldı. Testleri Sivil Havacılık’ta yapılacak. Test sürüşleri yaklaşık 3-6 ay arası sürer. Yaklaşık 8-10 ay da sertifikasyonu sürecek. 2022 yılı sonunda hazır olacak” ifadelerini kullandı.

‘BUNUNLA KALMAYACAĞIZ!’

Emre Balcı, “Bununla kalmayacağız. 2 kişilik olan bu uçağı büyütmek istiyoruz. Aslında biz bu projeyle uçak yapmayı öğrendik. Türkiye’de uçak yapmayı bilen yok. Projemizde yabancılar da çalışıyor. Bizimkiler de öğreniyor. Bu, bir öğrenme projesiydi. Dünyada uçak yapabilen çok ülke yok. Türkiye’de de yoktu. Sivil alanda ilk uçak bu olacak. Askeri alanda Hürkuş üretildi. Yerli olarak Hürkuş’tan sonra sertifikalı ikinci uçak olmasını istiyoruz. Seri üretime geçildiğinde 1,5 ayda 1 uçak çıkacak” dedi.

REKABETÇİ OLABİLİR

Seri üretimi başladığında bir uçağın 200-250 bin avroya satılacağını açıklayan Balcı,  “Toplam yatırım maliyeti açısından kurdaki hareket kaynaklı belirsizlik var. Bu uçağın fiyatı, Çek uçaklarıyla aynı. ABD’deki biraz daha yüksek. Biz, istediğimiz fiyatla girebiliyoruz. Uçak üretince olay değişiyor. Fiyat konusunda rekabetçi olabiliriz. Tabi vergilendirme konusunun çözülmesi gerekiyor. Örneğin Avrupalı ürettiğinde vergi ödemiyor ama biz her şey için vergi ödemek zorundayız” değerlendirmesinde bulundu.

BU BİR VİZYON MESELESİ

Projeyi öz kaynaklarıyla finanse ettiklerini açıklayan Balcı, “Nihai bir ürün üretmek ve ana üretici olmak için bu iş girdik. Bu bir vizyon meseledir” dedi. Sivil havacılık sektörünün büyümesi için devletin işin içine girmesi gerektiğini belirten Balcı, açıklamasını şöyle sürdürdü: “Devlet sivil havacılık alanına girmiyor, belki bilmediğinden. Ama bu tarz projeler devlet yanında olmadan yapılabilecek işler değil. Çünkü bu stratejik bir üründür. Karşınızdaki kurum ve ülkeler stratejik ilerliyor.”

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 07 Mayıs 2024
İmsak 04:09
Güneş 05:49
Öğle 13:05
İkindi 16:57
Akşam 20:12
Yatsı 21:44
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 35 96
2. Fenerbahçe 35 90
3. Trabzonspor 35 58
4. Başakşehir 35 55
5. Beşiktaş 35 54
6. Alanyaspor 35 49
7. Kasımpasa 35 49
8. Rizespor 35 49
9. Sivasspor 35 48
10. Antalyaspor 35 45
11. A.Demirspor 35 44
12. Samsunspor 35 42
13. Kayserispor 35 41
14. Ankaragücü 35 39
15. Karagümrük 35 37
16. Konyaspor 35 37
17. Gaziantep FK 35 35
18. Hatayspor 35 34
19. Pendikspor 35 33
20. İstanbulspor 35 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 33 72
2. Göztepe 33 69
3. Sakaryaspor 33 57
4. Bodrumspor 33 56
5. Ahlatçı Çorum FK 33 56
6. Kocaelispor 33 55
7. Bandırmaspor 33 50
8. Boluspor 33 50
9. Gençlerbirliği 33 50
10. Erzurumspor 33 44
11. Manisa FK 33 40
12. Ümraniye 33 40
13. Keçiörengücü 33 39
14. Tuzlaspor 33 37
15. Adanaspor 33 36
16. Şanlıurfaspor 33 35
17. Altay 33 9
18. Giresunspor 33 7
Takımlar O P
1. Arsenal 36 83
2. M.City 35 82
3. Liverpool 36 78
4. Aston Villa 36 67
5. Tottenham 35 60
6. Newcastle 35 56
7. Chelsea 35 54
8. M. United 35 54
9. West Ham United 36 49
10. Bournemouth 36 48
11. Brighton 35 47
12. Wolves 36 46
13. Fulham 36 44
14. Crystal Palace 36 43
15. Everton 36 37
16. Brentford 36 36
17. Nottingham Forest 36 29
18. Luton Town 36 26
19. Burnley 36 24
20. Sheffield United 36 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 34 87
2. Girona 34 74
3. Barcelona 34 73
4. Atletico Madrid 34 67
5. Athletic Bilbao 34 61
6. Real Sociedad 34 54
7. Real Betis 34 52
8. Valencia 34 47
9. Villarreal 34 45
10. Getafe 34 43
11. Deportivo Alaves 34 41
12. Sevilla 34 41
13. Osasuna 34 39
14. Las Palmas 34 37
15. Celta Vigo 34 34
16. Rayo Vallecano 34 34
17. Mallorca 34 32
18. Cadiz 34 26
19. Granada 34 21
20. Almeria 34 17