banner52

27.10.2021, 00:46

Bir Kitap Manifestosu: Nikomakhos'a Etik

“Cömert olma verilen şeylerin çokluğunda değil, verenin -servetine göre verenin- huyundadır.” A.g.e., s.70.

İnsan yaşamının en önemli olgularından biri olarak düşünülen ve aksiyonlarımızın temel dayanağı olarak yer alan ahlak sorunsalı günümüzde hala gizemini korumakta. Ahlak veya etik kavramı tarihten günümüze, döneminin politik ve sosyal koşullarına göre evirildiği gibi, insan aklının muhatap olduğu maddi alana bağlı olarak da farklılıklar barındırmaktadır. Etik, insan ile eylemi arasındaki bağın hareket ettirici unsuru olmakla birlikte, neden-sonuç idealini de kapsamaktadır. Öyle ki ahlakı bir değer ölçütü salt bir beşerin görüleri olduğu gibi tümel bir alanın düşünsel faaliyetinin de potansiyelini görmemize olanak sağlamaktadır. İyi, kötü, güzel veya çirkin gibi tikel olguların, beşerin aksiyonları içerisinde yer alan durumu, sosyal etkiden bağımsız olarak düşülmeye çalışılmış ve töz olan ahlak fikri düşünülmüştür. Ne var ki insanın pasyonel neşriyatı ahlaki değer ölçütünü belirli kategorilere sokmaya imkân tanımadığından etik olgusu her bir bilgi türünde farklılıklar göstermektedir.

                “Bilimin olduğu yerde başka bir şeyin hükmetmesi ve insanı bir köle gibi gütmesi korkunç bir şey.” A.g.e., s.131.

Bugün inleyeceğimiz Aristoteles’in Nikomakhos’a Etik eseri de yukarıda bahsettiğim düşünsel zorluktan hareketle, dönemin ve bireysel çıkarımların gölgesinde işlenmektedir. Keza etik, başlı başına öznel ve dönemselliğe zorunlu bir alan olarak varlığını devam ettirmektedir. Eserin 18. Yüzyıl idealinde arzulanan evrensel olma ihtiyacını barındırmadığını söylemekle birlikte, çağının ve kişisel hürriyetin sınırlarını ortaya koymayı amaçladığını söylemek mümkündür. 

Bir Kitap Yazarı: Aristoteles

İncelemelerimiz içerisinde gerek şahsımı gerekse dünya tarihini etkileyen en önemli düşünürlerden biri olan Aristoteles hakkında olumlu-olumsuz görü belirtmek çok zorlu bir süreç. Keza ona dair söylenecek her bir sözcük öbeği değinilmesi gereken bir başka sorunsalı ortaya çıkartacaktır. Ontoloji, epistemoloji veya etik konularında temel dayanaklarımızın sınırlarını oluşturan Aristoteles, günümüzde hala geçerliliğini koruyan ve beslenilen en önemli kaynaklardan biridir. Onun eser veya görülerini bilmek, yaşamın niteliğine dair çok katmanlı anlamlara erişmemizi imkanlı hale getirmektedir. Bu minvalde onun hakkında konuşmak yerine onun konuştuklarına yer vermek daha sağlıklı bir irdelemenin öncülü olacaktır.

                                               “Erdem de aynı şekilde kötülük de elimizdedir. Yapılması elimizde olan şeyleri yapmamak elimizdedir. Yapılması elimizde olan şeyleri yapmamak da elimizdedir; hayır demek elimizde olan şeylere evet demek de elimizde. Öyleyse iyi olan bir şeyi yapmak elimizdeyse, çirkin olan şeyi yapmamak da elimizde; iyi olan bir şeyi yapmamak elimizdeyse, çirkin olan bir şeyi yapmak da elimizde, iyi ve kötü şeyleri yapmak ve aynı şekilde bunları yapmamak elimizdeyse – iyi olmak ve kötü olmak da bu idiyse- demek ki doğru olmak da kötü olmak da elimizde.” A.g.e., s.53.

Salt felsefi çalışmalardan ziyade Aristoteles okuması yapmak, antiklerden günümüze insan ve evren tabiatına dair önemli hususların açığa çıkması ve anlam kazanmasına teşnedir. O, mantık, fizik, biyoloji, zooloji, astronomi, metafizik, etik, estetik, ruh, psikoloji, dilbilim, ekonomi, siyaset ve retorik gibi pek çok disiplinde fikirler ortaya koyarak bu alanlarda günümüz bilgilerinin temelini oluşturmaktadır.

“…çünkü iyi eylemin kendisi, hedeftir.” A.g.e., s.119.

Kişisel hayatı hakkında birçok spekülasyon veya bilgisizlik karmaşası içerisinde Aristoteles’in eserlerinden hareketle çıkartılacak en önemli derdin “en iyi amaç, iyi, en mükemmel dert” olduğu söylenebilir. Bu olgular gerek onun bireysel yaşamını gerekse eserlerinin mahiyetini anlamamızda önemli yardımcılarımızdır.  

Kimin İçin Bu Kitap: Nikomakhos'a Etik

Aristoteles’in oğlu Nikomakhos üzerinden işlediği ve ona ithafen yazdığı eserin dili ve işlem biçimi, her bir okuyucunun anlam dünyasına hizmet etmektedir. Felsefe veya genel anlamda sınıflandırılan kuram kitaplarının aksine Nikomakhos'a Etik’in dili sade ve anlaşılır seviyededir. Öyle ki eserin genel okuyucuya hitap etmesinin yanında iyi, kötü, insanın amacı ve arzu gibi kavramları akademik bağlamda incelemek isteyen araştırmacıların da temel başvuru kitabı olarak kullanılmaktadır. Bu minvalde şahsım adına her kütüphanenin demirbaşı niteliğindedir. 

“Her bir alanda ancak konunun doğal yapısı izin verdiği ölçüde kesinlik aramak eğitim görmüş kişinin özelliğidir.” A.g.e., s.11.

Ne İçin Bu Kitap: Nikomakhos'a Etik

Temel de bu eseri bir insan seçme kriteri olarak belirlemek mümkündür. Öyle ki metnin içeriği, bireysel yaşamımızın gündelik ve genel işleyişinin her bir alanına tek tek fikir kırıntıları serpiştirmektedir. Kitabın yazarı tarafından belirlenen amacı ile okuyucusu açısından idrak edilen anlamı o kadar katmanlıdır ki her bir zihin eser de bir başka aksiyonun nedenselliği ile karşı karşıya gelmektedir. Bu durum da bize Aristoteles’in güncelliği ve gücünü bir kez daha göstererek, onu neden 21. Yüzyılda hala daha temel aldığımızı hatırlatmaktadır.

“İnfial, kıskançlık ile hasetin ortasıdır, bunlar da çevremizdekilerin durumlarına ilişkin duyulan acı ve hazla ilgilidirler; infial duyan, haksız yere iyi durumda olanlar karşısında acı duyar; kıskanç ise unu aşırıya götürerek iyi durumda olan herkes karşısında acı duyar; haset duyan ise üzülmekten öylesine uzaktır ki, başkasının acı duymasına sevinir.” A.g.e., S.40.

Metnin mahiyeti yazar tarafından en iyi amacın veya genel anlamıyla ahlak olgusun pratikteki karşılığının sınırlarını çizmek olarak ifade edilebilir. Ancak bu sınırlar, salt etik bağlamından ziyade epistemolojik ve ontolojik görülerle harmanlanarak bizlere sunulmaktadır. Çocuklarının eylemlerinden, arkadaşlık ilişkilerine, devlet idaresinden, sosyal aksiyonlara kadar uzanan ahlaki sorunsalı, insan gerçekliğinden hareketle ortaya koyan eser de en önemli unsur beşerin aklı ve ahlakı arasındaki bağın nasıl işlediğidir.   

Hangi Yayınevi Hangi Çeviren: BilgeSu Yayıncılık

Hali hazırda Husserl, Le Bon, Scheler, Leibniz gibi birçok düşünürün birincil kaynaklarını yayınlayan BilgeSu Yayıncılık için önceleri duyduğum nitelik kaygısı bu eseri satın aldığım 2013 yılında ortadan kalkmıştı. Kuram kitapları için göz önünde aldığım çevirmen ve yayınevi niteliğini o günlerde tespit etmek bir hayli meşakkatli işti. Buna ek olarak birincil kaynak çevirisi de başlı başına özel ve özgün bir araştırmanın sonucu olmak zorundaydı. Ancak Nikomakhos'a Etik özelinde yapacağım değerlendirme de dilin, çevirinin ve anlamlı bütünlüğün sağlandığını söylemem mümkün.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 25 Nisan 2024
İmsak 04:32
Güneş 06:06
Öğle 13:07
İkindi 16:54
Akşam 19:58
Yatsı 21:26
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 33 90
2. Fenerbahçe 33 86
3. Trabzonspor 33 55
4. Beşiktaş 33 51
5. Başakşehir 33 49
6. Rizespor 33 48
7. Kasımpasa 33 46
8. Antalyaspor 33 45
9. Alanyaspor 33 45
10. Sivasspor 33 45
11. A.Demirspor 33 41
12. Samsunspor 33 39
13. Ankaragücü 33 37
14. Kayserispor 33 37
15. Konyaspor 33 36
16. Gaziantep FK 33 34
17. Hatayspor 33 33
18. Karagümrük 33 33
19. Pendikspor 33 30
20. İstanbulspor 33 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 31 69
2. Göztepe 31 63
3. Ahlatçı Çorum FK 31 55
4. Sakaryaspor 31 54
5. Bodrumspor 31 52
6. Kocaelispor 31 52
7. Bandırmaspor 31 47
8. Boluspor 31 47
9. Gençlerbirliği 31 47
10. Erzurumspor 31 42
11. Ümraniye 31 37
12. Manisa FK 31 36
13. Keçiörengücü 31 36
14. Şanlıurfaspor 31 34
15. Tuzlaspor 31 33
16. Adanaspor 31 32
17. Altay 31 15
18. Giresunspor 31 7
Takımlar O P
1. Arsenal 34 77
2. Liverpool 34 74
3. M.City 32 73
4. Aston Villa 34 66
5. Tottenham 32 60
6. M. United 33 51
7. Newcastle 33 50
8. West Ham United 34 48
9. Chelsea 32 47
10. Bournemouth 34 45
11. Brighton 32 44
12. Wolves 34 43
13. Fulham 34 42
14. Crystal Palace 34 39
15. Brentford 34 35
16. Everton 34 33
17. Nottingham Forest 34 26
18. Luton Town 34 25
19. Burnley 34 23
20. Sheffield United 34 17
Takımlar O P
1. Real Madrid 32 81
2. Barcelona 32 70
3. Girona 32 68
4. Atletico Madrid 32 61
5. Athletic Bilbao 32 58
6. Real Sociedad 32 51
7. Real Betis 32 48
8. Valencia 32 47
9. Villarreal 32 42
10. Getafe 32 40
11. Osasuna 32 39
12. Sevilla 32 37
13. Las Palmas 32 38
14. Deportivo Alaves 32 35
15. Rayo Vallecano 32 34
16. Mallorca 32 31
17. Celta Vigo 32 31
18. Cadiz 32 25
19. Granada 32 18
20. Almeria 32 14