banner52

27.10.2021, 00:46

Bir Kitap Manifestosu: Nikomakhos'a Etik

“Cömert olma verilen şeylerin çokluğunda değil, verenin -servetine göre verenin- huyundadır.” A.g.e., s.70.

İnsan yaşamının en önemli olgularından biri olarak düşünülen ve aksiyonlarımızın temel dayanağı olarak yer alan ahlak sorunsalı günümüzde hala gizemini korumakta. Ahlak veya etik kavramı tarihten günümüze, döneminin politik ve sosyal koşullarına göre evirildiği gibi, insan aklının muhatap olduğu maddi alana bağlı olarak da farklılıklar barındırmaktadır. Etik, insan ile eylemi arasındaki bağın hareket ettirici unsuru olmakla birlikte, neden-sonuç idealini de kapsamaktadır. Öyle ki ahlakı bir değer ölçütü salt bir beşerin görüleri olduğu gibi tümel bir alanın düşünsel faaliyetinin de potansiyelini görmemize olanak sağlamaktadır. İyi, kötü, güzel veya çirkin gibi tikel olguların, beşerin aksiyonları içerisinde yer alan durumu, sosyal etkiden bağımsız olarak düşülmeye çalışılmış ve töz olan ahlak fikri düşünülmüştür. Ne var ki insanın pasyonel neşriyatı ahlaki değer ölçütünü belirli kategorilere sokmaya imkân tanımadığından etik olgusu her bir bilgi türünde farklılıklar göstermektedir.

                “Bilimin olduğu yerde başka bir şeyin hükmetmesi ve insanı bir köle gibi gütmesi korkunç bir şey.” A.g.e., s.131.

Bugün inleyeceğimiz Aristoteles’in Nikomakhos’a Etik eseri de yukarıda bahsettiğim düşünsel zorluktan hareketle, dönemin ve bireysel çıkarımların gölgesinde işlenmektedir. Keza etik, başlı başına öznel ve dönemselliğe zorunlu bir alan olarak varlığını devam ettirmektedir. Eserin 18. Yüzyıl idealinde arzulanan evrensel olma ihtiyacını barındırmadığını söylemekle birlikte, çağının ve kişisel hürriyetin sınırlarını ortaya koymayı amaçladığını söylemek mümkündür. 

Bir Kitap Yazarı: Aristoteles

İncelemelerimiz içerisinde gerek şahsımı gerekse dünya tarihini etkileyen en önemli düşünürlerden biri olan Aristoteles hakkında olumlu-olumsuz görü belirtmek çok zorlu bir süreç. Keza ona dair söylenecek her bir sözcük öbeği değinilmesi gereken bir başka sorunsalı ortaya çıkartacaktır. Ontoloji, epistemoloji veya etik konularında temel dayanaklarımızın sınırlarını oluşturan Aristoteles, günümüzde hala geçerliliğini koruyan ve beslenilen en önemli kaynaklardan biridir. Onun eser veya görülerini bilmek, yaşamın niteliğine dair çok katmanlı anlamlara erişmemizi imkanlı hale getirmektedir. Bu minvalde onun hakkında konuşmak yerine onun konuştuklarına yer vermek daha sağlıklı bir irdelemenin öncülü olacaktır.

                                               “Erdem de aynı şekilde kötülük de elimizdedir. Yapılması elimizde olan şeyleri yapmamak elimizdedir. Yapılması elimizde olan şeyleri yapmamak da elimizdedir; hayır demek elimizde olan şeylere evet demek de elimizde. Öyleyse iyi olan bir şeyi yapmak elimizdeyse, çirkin olan şeyi yapmamak da elimizde; iyi olan bir şeyi yapmamak elimizdeyse, çirkin olan bir şeyi yapmak da elimizde, iyi ve kötü şeyleri yapmak ve aynı şekilde bunları yapmamak elimizdeyse – iyi olmak ve kötü olmak da bu idiyse- demek ki doğru olmak da kötü olmak da elimizde.” A.g.e., s.53.

Salt felsefi çalışmalardan ziyade Aristoteles okuması yapmak, antiklerden günümüze insan ve evren tabiatına dair önemli hususların açığa çıkması ve anlam kazanmasına teşnedir. O, mantık, fizik, biyoloji, zooloji, astronomi, metafizik, etik, estetik, ruh, psikoloji, dilbilim, ekonomi, siyaset ve retorik gibi pek çok disiplinde fikirler ortaya koyarak bu alanlarda günümüz bilgilerinin temelini oluşturmaktadır.

“…çünkü iyi eylemin kendisi, hedeftir.” A.g.e., s.119.

Kişisel hayatı hakkında birçok spekülasyon veya bilgisizlik karmaşası içerisinde Aristoteles’in eserlerinden hareketle çıkartılacak en önemli derdin “en iyi amaç, iyi, en mükemmel dert” olduğu söylenebilir. Bu olgular gerek onun bireysel yaşamını gerekse eserlerinin mahiyetini anlamamızda önemli yardımcılarımızdır.  

Kimin İçin Bu Kitap: Nikomakhos'a Etik

Aristoteles’in oğlu Nikomakhos üzerinden işlediği ve ona ithafen yazdığı eserin dili ve işlem biçimi, her bir okuyucunun anlam dünyasına hizmet etmektedir. Felsefe veya genel anlamda sınıflandırılan kuram kitaplarının aksine Nikomakhos'a Etik’in dili sade ve anlaşılır seviyededir. Öyle ki eserin genel okuyucuya hitap etmesinin yanında iyi, kötü, insanın amacı ve arzu gibi kavramları akademik bağlamda incelemek isteyen araştırmacıların da temel başvuru kitabı olarak kullanılmaktadır. Bu minvalde şahsım adına her kütüphanenin demirbaşı niteliğindedir. 

“Her bir alanda ancak konunun doğal yapısı izin verdiği ölçüde kesinlik aramak eğitim görmüş kişinin özelliğidir.” A.g.e., s.11.

Ne İçin Bu Kitap: Nikomakhos'a Etik

Temel de bu eseri bir insan seçme kriteri olarak belirlemek mümkündür. Öyle ki metnin içeriği, bireysel yaşamımızın gündelik ve genel işleyişinin her bir alanına tek tek fikir kırıntıları serpiştirmektedir. Kitabın yazarı tarafından belirlenen amacı ile okuyucusu açısından idrak edilen anlamı o kadar katmanlıdır ki her bir zihin eser de bir başka aksiyonun nedenselliği ile karşı karşıya gelmektedir. Bu durum da bize Aristoteles’in güncelliği ve gücünü bir kez daha göstererek, onu neden 21. Yüzyılda hala daha temel aldığımızı hatırlatmaktadır.

“İnfial, kıskançlık ile hasetin ortasıdır, bunlar da çevremizdekilerin durumlarına ilişkin duyulan acı ve hazla ilgilidirler; infial duyan, haksız yere iyi durumda olanlar karşısında acı duyar; kıskanç ise unu aşırıya götürerek iyi durumda olan herkes karşısında acı duyar; haset duyan ise üzülmekten öylesine uzaktır ki, başkasının acı duymasına sevinir.” A.g.e., S.40.

Metnin mahiyeti yazar tarafından en iyi amacın veya genel anlamıyla ahlak olgusun pratikteki karşılığının sınırlarını çizmek olarak ifade edilebilir. Ancak bu sınırlar, salt etik bağlamından ziyade epistemolojik ve ontolojik görülerle harmanlanarak bizlere sunulmaktadır. Çocuklarının eylemlerinden, arkadaşlık ilişkilerine, devlet idaresinden, sosyal aksiyonlara kadar uzanan ahlaki sorunsalı, insan gerçekliğinden hareketle ortaya koyan eser de en önemli unsur beşerin aklı ve ahlakı arasındaki bağın nasıl işlediğidir.   

Hangi Yayınevi Hangi Çeviren: BilgeSu Yayıncılık

Hali hazırda Husserl, Le Bon, Scheler, Leibniz gibi birçok düşünürün birincil kaynaklarını yayınlayan BilgeSu Yayıncılık için önceleri duyduğum nitelik kaygısı bu eseri satın aldığım 2013 yılında ortadan kalkmıştı. Kuram kitapları için göz önünde aldığım çevirmen ve yayınevi niteliğini o günlerde tespit etmek bir hayli meşakkatli işti. Buna ek olarak birincil kaynak çevirisi de başlı başına özel ve özgün bir araştırmanın sonucu olmak zorundaydı. Ancak Nikomakhos'a Etik özelinde yapacağım değerlendirme de dilin, çevirinin ve anlamlı bütünlüğün sağlandığını söylemem mümkün.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 04 Mayıs 2024
İmsak 04:14
Güneş 05:53
Öğle 13:06
İkindi 16:56
Akşam 20:09
Yatsı 21:40
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Beşiktaş 35 54
5. Başakşehir 34 52
6. Alanyaspor 35 49
7. Kasımpasa 34 49
8. Rizespor 35 49
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Ankaragücü 35 39
14. Samsunspor 34 39
15. Karagümrük 34 36
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 34 34
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 34 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. Chelsea 34 51
9. West Ham United 35 49
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 36 37
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 36 26
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Barcelona 33 73
3. Girona 33 71
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 34 61
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 49
8. Valencia 33 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 34 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14