banner52

banner74

23.11.2021, 16:51

Şehirlerimizde araba istilası sürecek mi?

Kent içi ulaşım ile ilgili trafik yoğunluğu ve ona bağlı ulaşım strateji tartışmaları belirli büyüklüğü aşan metropol niteliğindeki şehirlerin hemen hepsinin gündeminde. Belirli aşamaları kaydeden ve başarılı uygulamalara imza atan dünya kentleri var şüphesiz. Kent planlamalarının ilk adım olması gerekirken mekânsal yerleşmelerin ardından gündeme getirilmesi yani oluşmuş şehirlerin sonradan planlanmaya çalışılması, kent yöneticileri için büyük sorun. Ulaşım konusu da kentin tasarımı sırasında dikkate alınmamış ise o noktada da büyük handikaplar söz konusudur. Mevcut durum da maalesef birçok şehrimizde bu durumdadır. Kentlerin cazibe merkezi olma özellikleri bu noktalara çeşitli gerekçelerle göçü teşvik etmektedir. Ve bu durum kent yönetimlerinden öte merkezi hükümetlerin bölgesel kalkınma politikaları ile düzeltilecek bir durumdur.

Konumuza dönersek bir şehrin Ulaşım Ana Planı ve ona bağlı diğer planlamalarla ilgili kararlar oluşturulurken kent yöneticilerinin konuya yaklaşımları son derece belirleyicidir. Kent yöneticilerinin günlük tekil işlemlerle süreci yönetme iradelerimi söz konusu yoksa köklü bir değişim anlayışı ile ulaşım sorununa yaklaşmaktalar bunun bilinmesi çözüm için gereklidir.

Bir şehrin ulaşım sisteminde gerçek bir dönüşüm isteniyorsa ilk iş karar vericilerin bilinçlendirilmesi ve değişime inandırılmalarıdır. Konuya yaklaşımlarını netleştirmek ve tekil projeler ile şehirde değişimin sağlanamayacağına ikna olmaları gerekir.

ULAŞIMDA NEYE YATIRIM YAPIYORUZ?

Ulaşımda hangi ulaşım türüne yatırım yapıyor isek o ulaşım aracını şehre bizzat bizler davet ediyoruz demektir. Bu tespit bilim insanlarınca Ulaşım konusunun alfabesi olarak sürekli gündemde tutulur. Daha çok yol ve kavşak yapmak kentimize taşıt trafiği oluşturmak anlamına geliyor. Toplu taşımaya yatırım yaptığınızda toplu taşıma kullanımı artıyor. Bisiklet ve yaya alt yapısı yatırımı da aynı.                                               

Başarılı kentlerde yatırım insana, yaya ve bisiklet altyapısına, toplu taşımaya yapılıyor. Böylece araba ile kente gelmek cazibesini yitiriyor. Diğer taraftan şehir içi otopark sayıları azaltılıyor. Park yeri bulamayanlar şehir içine araba ile gelmekten vazgeçiyorlar.          

Yollar daraltılıyor,5 şeritli yollar 2-3 şeride düşürüyor, hatta tek şeride düşürenlerde var. Böylece yol güvenliği de artıyor. Şehir güzelleşiyor. Araba kullanımı kaynaklı sorunlar ortadan kalkıyor. Hava ve Gürültü kirliliği problemleri şehrin gündeminden çıkıyor. Yakıt kullanımındaki azalma nedeniyle de karbon salınımı azalıyor ve iklim uyumlu kent olma hedefinize de hizmet etmiş oluyorsunuz.

***

KOMPAKT KENT MODELİ ÖNEMLİ

Tabi ki arabaları şehir içinden tamamen yok edemezsiniz. Arazi kullanımını ve ulaşım planlamasını şehir içinde araba kullanımını gerektirmeyecek şekilde yapmak gerekiyor. Bu planlama modelinin ismi kompakt şehirler modelidir. Yani, kentte yaşayan insanların çalıştıkları yerler ile mekânsal yerleşimleri birbirine yakın olarak planlanır. Bu konudaki en son öneri Paris Sorbonne Üniversitesi hocalarından Carlos Moreno tarafından yapıldı. Buna göre yaya ve bisiklet öncelikli ve sosyalleşmeyi hedefleyen “15 Dakikalık Kent Modeli” gündeme getirildi. Kentin iş merkezleri ve konut bölgelerine 15’er dakikalık sürelerde ulaşılması hedeflendi.

OLİMPİYATLAR KENTLER İÇİN FIRSATA ÇEVRİLDİ

Öncelikle Moskova örneğini vermek istiyorum. Olimpiyatlar öncesi Moskova caddeleri tamamen arabalara teslim edilmişti. Komünizm baskısı sonrası araba sahibi olmak büyük bir özgürlük sembolüydü. Ancak aşırı araç artışının kenti yaşanmaz hale getirdiği kısa sürede anlaşıldı. Yöneticiler kentin tekrar araçlardan alınıp Moskovalılara iade edilmesini kararlaştırdılar. Kısaca şu tedbirler alındı:

                - Parklanma sınırlandırıldı, caddelerde şeritler azaltıldı, kaldırımlar genişletildi.

                - Kaldırımlara, yeşil alanlara, tarihi mekânlara park etmek yasaklandı. Ağaçlar dikildi, banklar yerleştirildi. Şaşırtıcı bir değişime şahit olundu. 2012’den 2018 yılına kadar adeta bir mucize gerçekleşmişti. 2018 FIFA Dünya Kupasına yetiştirmek için acele ettiler ve bunu başardılar.

Aynı şey Münih, Melbourne, Atlanta, Los Angeles, Seul ve Tokyo gibi şehirlerde de gerçekleştirildi. Kentlerde olimpiyatı öne çıkararak tam bir dönüşüm yaşattılar ve kentsel yaşam kalitelerini arttırdılar. Bu şehirlerde yaşanan dönüşüm insan hareketliliğini arttırdı ve kent ekonomilerini olumlu etkiledi.

Yukarıdaki değerlendirmelerden anlaşılacağı üzere kentlerde yaşanan trafik sorununun kalıcı çözümü araba öncelikli değil, insan öncelikli politikaları özümsemekten geçiyor.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 21 Mayıs 2024
İmsak 03:49
Güneş 05:36
Öğle 13:05
İkindi 17:01
Akşam 20:25
Yatsı 22:04
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 37 99
2. Fenerbahçe 37 96
3. Trabzonspor 37 64
4. Başakşehir 37 58
5. Beşiktaş 37 56
6. Kasımpasa 37 53
7. Alanyaspor 37 51
8. Sivasspor 37 51
9. Rizespor 37 50
10. Antalyaspor 37 48
11. A.Demirspor 37 44
12. Samsunspor 37 43
13. Kayserispor 37 42
14. Konyaspor 37 41
15. Gaziantep FK 37 41
16. Ankaragücü 37 40
17. Hatayspor 37 38
18. Karagümrük 37 37
19. Pendikspor 37 37
20. İstanbulspor 37 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 38 91
2. Arsenal 38 89
3. Liverpool 38 82
4. Aston Villa 38 68
5. Tottenham 38 66
6. Chelsea 38 63
7. Newcastle 38 60
8. M. United 38 60
9. West Ham United 38 52
10. Crystal Palace 38 49
11. Brighton 38 48
12. Bournemouth 38 48
13. Fulham 38 47
14. Wolves 38 46
15. Everton 38 40
16. Brentford 38 39
17. Nottingham Forest 38 32
18. Luton Town 38 26
19. Burnley 38 24
20. Sheffield United 38 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 37 94
2. Barcelona 37 82
3. Girona 37 78
4. Atletico Madrid 37 73
5. Athletic Bilbao 37 65
6. Real Sociedad 37 60
7. Real Betis 37 56
8. Villarreal 37 52
9. Valencia 37 48
10. Deportivo Alaves 37 45
11. Osasuna 37 44
12. Getafe 37 43
13. Sevilla 37 41
14. Celta Vigo 37 40
15. Las Palmas 37 39
16. Rayo Vallecano 37 38
17. Mallorca 37 37
18. Cadiz 37 33
19. Granada 37 21
20. Almeria 37 18