banner52

02.08.2022, 11:06

Yanlış Eğitilen Kayıp Nesiller Konusu!..

Vehbi DİNÇERLER, Metin EMİROĞLU, Hasan Celal GÜZEL, Avni AKYOL, Köksal Toptan, Nahit MENTEŞE, Nevzat AYAZ, Turhan TAYAN, Mehmet SAĞLAM, Hikmet ULUĞBAY, Metin BOSTANCIOĞLU, Necdet TEKİN, Erkan MUMCU, Hüseyin ÇELİK, Nimet ÇUBUKÇU, Ömer DİNÇER, Nabi AVCI, İsmet YILMAZ, Ziya SELÇUK ve Mahmut ÖZER.

Yukarıda belirtilen çok değerli isimler,12 Eylül 1980 darbe dönemi sonrası kurulan ve günümüze kadar görev yapan sivil hükümetlerdeki Milli Eğitim Bakanları listesidir. Listenin başında yer alan Sn. Vehbi DİNÇERLER 14.12.1983 tarihinde göreve başlamış. Yani o tarihten bu yana yaklaşık 39 yıl geçmiş. İsimleri belirtilen sayın bakanların sayısını 20 olarak belirlediğimizde, her bir bakanın görev süresi ortalama olarak 1,9 yıl olarak hesaplanabilmektedir. Genellikle koalisyon hükümetleri eleştirilirken bakanların görev sürelerinin kısalığından bahsedilir ve tek başına iktidar olmak için seçmenden bu gerekçelerle oy istenirdi. Ancak yukarıdaki tablo yaklaşık 19 yıldır tek başına iktidarını sürdüren mevcut hükümetinde, koalisyon hükümetleri gibi 19 yılda 8 Milli Eğitim Bakanı değiştirerek benzer bir görüntü ortaya koyması, sorunun başka yerlerde olduğunun işareti olarak algılamak gerekiyor. Dolayısı ile bu tercihler nedeniyle eğitim sistemimizin çıktıları olarak kabul edebileceğimiz çocuklarımızın ulaştıkları yetkinlik ve beceri düzeyleri üzerinde ne tür etkiler oluşturduğu konularını bu yazıda ele almaya çalışacağım.

NASIL BİR NESİL İSTİYORUZ?

Milli Eğitim Bakanlarının göreve geldiklerinde önlerine gelen eğitim müfredatı ile nasıl bir nesil yetiştirmeliyiz sorusunu muhtemelen kendilerine sormaları beklenir.

Toplumun gelecek nesillerini oluşturacak çocuklarımız ve gençlerimizin önlerinde onları bekleyen emsalleri olan dünya çocukları ve gençleri ile gelişecek bir rekabet durumu söz konusudur. Diğer taraftan ülkemiz ekonomisinin ihtiyacı olan işgücü yetkinliklerinin belirlenmesi ve o talebi karşılayabilecek vasıfta eğitim planlaması ihtiyacı gündeme gelecektir.

Eğitim planlamasının bir ülkenin gelecek nesillerinin dünya rekabet ligindeki konumlarını belirleyecek yegâne anahtar olması konunun önemini daha da artırıyor. Yeni nesillerin kendi ülkelerinin temel veri setini öğrenmeleri, tarihlerini, bulundukları coğrafyanın önemini, ülkelerinin sahip olduğu ya da karşı karşıya bulunduğu avantaj veya riskleri bilmesi doğal olarak eğitim planlamasının içerisinde yer alacaktır. Toplumun talebi ile de uyumlu olarak isteğe bağlı bir değerler eğitimi de moral değerlerimiz açısından önemlidir. Yeni nesillerin iyi vatandaş olmaları, topluma ve vatandaşı olduğu devletine aidiyet duygusunun gelişmesi de önemli bir diğer başlıktır.  Tüm bunları planlarken çocuklarımızın birer birey olmalarının hedeflenmesi, tüm düşünce ve inançlara karşılıklı saygının esas olduğunun öğretilmesi, tek tip toplum yerine özgürlükler ve saygı temelinde toplumsal bütünlüğe hizmet eden anlayışların aidiyet duygularını geliştireceği bilimsel bir gerçekliktir. Diğer taraftan öğrencilerin araştırma ve sorgulama yeterliliklerinin geliştirilmesi ve çocuğun düşüncelerini özgürce ifade edebilme kapasitesinin oluşumu eğitim sisteminden beklenen en temel konulardır. Baskı, korkutma ve benzeri uygulamalar yerine çocuğun ruh dünyasına uygun, ona sempatik gelecek uygulamalarla eğitim dünyası ile tanışmaları, onların gelecekleri açısından çok önemlidir.

Dünya uygulamalarında Okul Öncesi Eğitimden başlayarak tüm kademelerde öğrencinin yaşına uygun yetkinlikleri edinip edinmedikleri izlenmekte ve potansiyel rakip devlet öğrencileri ile mukayese edilmektedir. Yetenekli öğrencilerin üzerinde hassasiyet ile durulmakta ve sürekli izlenmektedirler. Bu başarılı öğrencilerin ileride Lisans, Yüksek Lisans ve Doktora aşamalarına kadar yönlendirme süreçleri devreye girmektedir. Yanlış yönlendirilen ya da yanlış eğitilen çocukların kayıp nesil olarak, düşük performansları ile hayat boyu zorluk yaşadıkları tespiti söz konusudur.

EĞİTİMDE UZUN VADELİ VE ESNEK BİR PERSPEKTİF GEREKİYOR

Yoksul ülkelerin ekonomilerinde daha çok emek gücü ve doğal kaynaklar etkilidir. Kalkınma süreçlerinde zenginleşmek için fabrikalar, köprüler, yollar ve barajlar inşa edilir. Kalkınma dönemlerinin belirli aşamalarına gelince artık insan aklı, becerisi ve bu sayede ürettiği bilim ve teknoloji önemli hale gelir. Günümüzde artık kalkınmanın sürükleyicisi yeraltı kaynakları ve fiziksel sermaye değil, İnsani Gelişme ve Yetkinleşme, Bilim-Teknoloji-İnovasyon ile siyasal, ekonomik, toplumsal kurumlar ve kurallar olmuş durumdadır.

Ülkemizde Eğitim istatistiklerine bakıldığında Okul Öncesi Eğitim çağındaki çocuklarımızın okullaşma oranları, 3-5 yaş grubunda yüzde 28, 4-5 yaş grubunda ise yüzde 37 olduğu görülmektedir. Dünya çocukları ile eşit şartlarda yarışabilmenin olmazsa olmaz koşulu olan okul öncesi eğitimdeki eksikliklerimizi hızla tamamlamamız gerekiyor. Ailesi eğitimli olmayan ve kendisi de okul öncesi eğitim alamayan bir çocuğumuzun, bu şartları oluşturan diğer bir öğrenci ile arasında 15.000 kelime fark oluşabildiği ve uzun yıllar bu farkın kapatılamadığı bilimsel olarak belirlenmiş durumda.

Ülkelerin refahı bakımından önemli olan konjonktürel gelişmeler değil, uzun dönemli süreçlerdir. Güncele dair sorunlar ne kadar yakıcı olursa olsun, uzun vadede varmak istediğimiz yere ilişkin bir yol haritası olması gerekir. Kanımca Milli Eğitimimizin zorluğu uzun vadeli böyle bir perspektife sahip olmaması nedeniyle bakanların görev süreleri ile sınırlı ve sonradan takip edilmeyen projeler demeti geçmiş nesiller üzerinde uygulanmak durumu söz konusu olmuştur. Bu yapboz politikaları maalesef hep tartışılmıştır. İnsan kalkınmanın hem öznesi, hem de hedefidir. Kalkınma hamlemiz için 21. Yüzyıla uygun beceriler ve yeterliliklerle donatılmış insan kritik önemdedir. İnsan kaynağının verimliliği ve kalitesi ile kişi başına düşen milli gelir arasında da güçlü bir ilişki söz konusudur.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 28 Nisan 2024
İmsak 04:25
Güneş 06:00
Öğle 13:06
İkindi 16:55
Akşam 20:02
Yatsı 21:31
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Kasımpasa 34 49
7. Rizespor 34 49
8. Alanyaspor 34 48
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 33 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Samsunspor 34 39
14. Ankaragücü 34 38
15. Konyaspor 34 36
16. Gaziantep FK 34 34
17. Hatayspor 34 33
18. Karagümrük 33 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 33 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. West Ham United 35 49
9. Chelsea 33 48
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Girona 33 71
3. Barcelona 32 70
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 51
8. Valencia 32 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 33 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 37
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14