banner52

23.11.2021, 16:51

Şehirlerimizde araba istilası sürecek mi?

Kent içi ulaşım ile ilgili trafik yoğunluğu ve ona bağlı ulaşım strateji tartışmaları belirli büyüklüğü aşan metropol niteliğindeki şehirlerin hemen hepsinin gündeminde. Belirli aşamaları kaydeden ve başarılı uygulamalara imza atan dünya kentleri var şüphesiz. Kent planlamalarının ilk adım olması gerekirken mekânsal yerleşmelerin ardından gündeme getirilmesi yani oluşmuş şehirlerin sonradan planlanmaya çalışılması, kent yöneticileri için büyük sorun. Ulaşım konusu da kentin tasarımı sırasında dikkate alınmamış ise o noktada da büyük handikaplar söz konusudur. Mevcut durum da maalesef birçok şehrimizde bu durumdadır. Kentlerin cazibe merkezi olma özellikleri bu noktalara çeşitli gerekçelerle göçü teşvik etmektedir. Ve bu durum kent yönetimlerinden öte merkezi hükümetlerin bölgesel kalkınma politikaları ile düzeltilecek bir durumdur.

Konumuza dönersek bir şehrin Ulaşım Ana Planı ve ona bağlı diğer planlamalarla ilgili kararlar oluşturulurken kent yöneticilerinin konuya yaklaşımları son derece belirleyicidir. Kent yöneticilerinin günlük tekil işlemlerle süreci yönetme iradelerimi söz konusu yoksa köklü bir değişim anlayışı ile ulaşım sorununa yaklaşmaktalar bunun bilinmesi çözüm için gereklidir.

Bir şehrin ulaşım sisteminde gerçek bir dönüşüm isteniyorsa ilk iş karar vericilerin bilinçlendirilmesi ve değişime inandırılmalarıdır. Konuya yaklaşımlarını netleştirmek ve tekil projeler ile şehirde değişimin sağlanamayacağına ikna olmaları gerekir.

ULAŞIMDA NEYE YATIRIM YAPIYORUZ?

Ulaşımda hangi ulaşım türüne yatırım yapıyor isek o ulaşım aracını şehre bizzat bizler davet ediyoruz demektir. Bu tespit bilim insanlarınca Ulaşım konusunun alfabesi olarak sürekli gündemde tutulur. Daha çok yol ve kavşak yapmak kentimize taşıt trafiği oluşturmak anlamına geliyor. Toplu taşımaya yatırım yaptığınızda toplu taşıma kullanımı artıyor. Bisiklet ve yaya alt yapısı yatırımı da aynı.                                               

Başarılı kentlerde yatırım insana, yaya ve bisiklet altyapısına, toplu taşımaya yapılıyor. Böylece araba ile kente gelmek cazibesini yitiriyor. Diğer taraftan şehir içi otopark sayıları azaltılıyor. Park yeri bulamayanlar şehir içine araba ile gelmekten vazgeçiyorlar.          

Yollar daraltılıyor,5 şeritli yollar 2-3 şeride düşürüyor, hatta tek şeride düşürenlerde var. Böylece yol güvenliği de artıyor. Şehir güzelleşiyor. Araba kullanımı kaynaklı sorunlar ortadan kalkıyor. Hava ve Gürültü kirliliği problemleri şehrin gündeminden çıkıyor. Yakıt kullanımındaki azalma nedeniyle de karbon salınımı azalıyor ve iklim uyumlu kent olma hedefinize de hizmet etmiş oluyorsunuz.

***

KOMPAKT KENT MODELİ ÖNEMLİ

Tabi ki arabaları şehir içinden tamamen yok edemezsiniz. Arazi kullanımını ve ulaşım planlamasını şehir içinde araba kullanımını gerektirmeyecek şekilde yapmak gerekiyor. Bu planlama modelinin ismi kompakt şehirler modelidir. Yani, kentte yaşayan insanların çalıştıkları yerler ile mekânsal yerleşimleri birbirine yakın olarak planlanır. Bu konudaki en son öneri Paris Sorbonne Üniversitesi hocalarından Carlos Moreno tarafından yapıldı. Buna göre yaya ve bisiklet öncelikli ve sosyalleşmeyi hedefleyen “15 Dakikalık Kent Modeli” gündeme getirildi. Kentin iş merkezleri ve konut bölgelerine 15’er dakikalık sürelerde ulaşılması hedeflendi.

OLİMPİYATLAR KENTLER İÇİN FIRSATA ÇEVRİLDİ

Öncelikle Moskova örneğini vermek istiyorum. Olimpiyatlar öncesi Moskova caddeleri tamamen arabalara teslim edilmişti. Komünizm baskısı sonrası araba sahibi olmak büyük bir özgürlük sembolüydü. Ancak aşırı araç artışının kenti yaşanmaz hale getirdiği kısa sürede anlaşıldı. Yöneticiler kentin tekrar araçlardan alınıp Moskovalılara iade edilmesini kararlaştırdılar. Kısaca şu tedbirler alındı:

                - Parklanma sınırlandırıldı, caddelerde şeritler azaltıldı, kaldırımlar genişletildi.

                - Kaldırımlara, yeşil alanlara, tarihi mekânlara park etmek yasaklandı. Ağaçlar dikildi, banklar yerleştirildi. Şaşırtıcı bir değişime şahit olundu. 2012’den 2018 yılına kadar adeta bir mucize gerçekleşmişti. 2018 FIFA Dünya Kupasına yetiştirmek için acele ettiler ve bunu başardılar.

Aynı şey Münih, Melbourne, Atlanta, Los Angeles, Seul ve Tokyo gibi şehirlerde de gerçekleştirildi. Kentlerde olimpiyatı öne çıkararak tam bir dönüşüm yaşattılar ve kentsel yaşam kalitelerini arttırdılar. Bu şehirlerde yaşanan dönüşüm insan hareketliliğini arttırdı ve kent ekonomilerini olumlu etkiledi.

Yukarıdaki değerlendirmelerden anlaşılacağı üzere kentlerde yaşanan trafik sorununun kalıcı çözümü araba öncelikli değil, insan öncelikli politikaları özümsemekten geçiyor.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 30 Nisan 2024
İmsak 04:21
Güneş 05:58
Öğle 13:06
İkindi 16:55
Akşam 20:04
Yatsı 21:34
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Kasımpasa 34 49
7. Rizespor 34 49
8. Alanyaspor 34 48
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Samsunspor 34 39
14. Ankaragücü 34 38
15. Karagümrük 34 36
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 34 34
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 33 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. West Ham United 35 49
9. Chelsea 33 48
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Barcelona 33 73
3. Girona 33 71
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 49
8. Valencia 33 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 33 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14