banner52

banner78

banner74

banner57

banner71

02.08.2022, 11:06

Yanlış Eğitilen Kayıp Nesiller Konusu!..

Vehbi DİNÇERLER, Metin EMİROĞLU, Hasan Celal GÜZEL, Avni AKYOL, Köksal Toptan, Nahit MENTEŞE, Nevzat AYAZ, Turhan TAYAN, Mehmet SAĞLAM, Hikmet ULUĞBAY, Metin BOSTANCIOĞLU, Necdet TEKİN, Erkan MUMCU, Hüseyin ÇELİK, Nimet ÇUBUKÇU, Ömer DİNÇER, Nabi AVCI, İsmet YILMAZ, Ziya SELÇUK ve Mahmut ÖZER.

Yukarıda belirtilen çok değerli isimler,12 Eylül 1980 darbe dönemi sonrası kurulan ve günümüze kadar görev yapan sivil hükümetlerdeki Milli Eğitim Bakanları listesidir. Listenin başında yer alan Sn. Vehbi DİNÇERLER 14.12.1983 tarihinde göreve başlamış. Yani o tarihten bu yana yaklaşık 39 yıl geçmiş. İsimleri belirtilen sayın bakanların sayısını 20 olarak belirlediğimizde, her bir bakanın görev süresi ortalama olarak 1,9 yıl olarak hesaplanabilmektedir. Genellikle koalisyon hükümetleri eleştirilirken bakanların görev sürelerinin kısalığından bahsedilir ve tek başına iktidar olmak için seçmenden bu gerekçelerle oy istenirdi. Ancak yukarıdaki tablo yaklaşık 19 yıldır tek başına iktidarını sürdüren mevcut hükümetinde, koalisyon hükümetleri gibi 19 yılda 8 Milli Eğitim Bakanı değiştirerek benzer bir görüntü ortaya koyması, sorunun başka yerlerde olduğunun işareti olarak algılamak gerekiyor. Dolayısı ile bu tercihler nedeniyle eğitim sistemimizin çıktıları olarak kabul edebileceğimiz çocuklarımızın ulaştıkları yetkinlik ve beceri düzeyleri üzerinde ne tür etkiler oluşturduğu konularını bu yazıda ele almaya çalışacağım.

NASIL BİR NESİL İSTİYORUZ?

Milli Eğitim Bakanlarının göreve geldiklerinde önlerine gelen eğitim müfredatı ile nasıl bir nesil yetiştirmeliyiz sorusunu muhtemelen kendilerine sormaları beklenir.

Toplumun gelecek nesillerini oluşturacak çocuklarımız ve gençlerimizin önlerinde onları bekleyen emsalleri olan dünya çocukları ve gençleri ile gelişecek bir rekabet durumu söz konusudur. Diğer taraftan ülkemiz ekonomisinin ihtiyacı olan işgücü yetkinliklerinin belirlenmesi ve o talebi karşılayabilecek vasıfta eğitim planlaması ihtiyacı gündeme gelecektir.

Eğitim planlamasının bir ülkenin gelecek nesillerinin dünya rekabet ligindeki konumlarını belirleyecek yegâne anahtar olması konunun önemini daha da artırıyor. Yeni nesillerin kendi ülkelerinin temel veri setini öğrenmeleri, tarihlerini, bulundukları coğrafyanın önemini, ülkelerinin sahip olduğu ya da karşı karşıya bulunduğu avantaj veya riskleri bilmesi doğal olarak eğitim planlamasının içerisinde yer alacaktır. Toplumun talebi ile de uyumlu olarak isteğe bağlı bir değerler eğitimi de moral değerlerimiz açısından önemlidir. Yeni nesillerin iyi vatandaş olmaları, topluma ve vatandaşı olduğu devletine aidiyet duygusunun gelişmesi de önemli bir diğer başlıktır.  Tüm bunları planlarken çocuklarımızın birer birey olmalarının hedeflenmesi, tüm düşünce ve inançlara karşılıklı saygının esas olduğunun öğretilmesi, tek tip toplum yerine özgürlükler ve saygı temelinde toplumsal bütünlüğe hizmet eden anlayışların aidiyet duygularını geliştireceği bilimsel bir gerçekliktir. Diğer taraftan öğrencilerin araştırma ve sorgulama yeterliliklerinin geliştirilmesi ve çocuğun düşüncelerini özgürce ifade edebilme kapasitesinin oluşumu eğitim sisteminden beklenen en temel konulardır. Baskı, korkutma ve benzeri uygulamalar yerine çocuğun ruh dünyasına uygun, ona sempatik gelecek uygulamalarla eğitim dünyası ile tanışmaları, onların gelecekleri açısından çok önemlidir.

Dünya uygulamalarında Okul Öncesi Eğitimden başlayarak tüm kademelerde öğrencinin yaşına uygun yetkinlikleri edinip edinmedikleri izlenmekte ve potansiyel rakip devlet öğrencileri ile mukayese edilmektedir. Yetenekli öğrencilerin üzerinde hassasiyet ile durulmakta ve sürekli izlenmektedirler. Bu başarılı öğrencilerin ileride Lisans, Yüksek Lisans ve Doktora aşamalarına kadar yönlendirme süreçleri devreye girmektedir. Yanlış yönlendirilen ya da yanlış eğitilen çocukların kayıp nesil olarak, düşük performansları ile hayat boyu zorluk yaşadıkları tespiti söz konusudur.

EĞİTİMDE UZUN VADELİ VE ESNEK BİR PERSPEKTİF GEREKİYOR

Yoksul ülkelerin ekonomilerinde daha çok emek gücü ve doğal kaynaklar etkilidir. Kalkınma süreçlerinde zenginleşmek için fabrikalar, köprüler, yollar ve barajlar inşa edilir. Kalkınma dönemlerinin belirli aşamalarına gelince artık insan aklı, becerisi ve bu sayede ürettiği bilim ve teknoloji önemli hale gelir. Günümüzde artık kalkınmanın sürükleyicisi yeraltı kaynakları ve fiziksel sermaye değil, İnsani Gelişme ve Yetkinleşme, Bilim-Teknoloji-İnovasyon ile siyasal, ekonomik, toplumsal kurumlar ve kurallar olmuş durumdadır.

Ülkemizde Eğitim istatistiklerine bakıldığında Okul Öncesi Eğitim çağındaki çocuklarımızın okullaşma oranları, 3-5 yaş grubunda yüzde 28, 4-5 yaş grubunda ise yüzde 37 olduğu görülmektedir. Dünya çocukları ile eşit şartlarda yarışabilmenin olmazsa olmaz koşulu olan okul öncesi eğitimdeki eksikliklerimizi hızla tamamlamamız gerekiyor. Ailesi eğitimli olmayan ve kendisi de okul öncesi eğitim alamayan bir çocuğumuzun, bu şartları oluşturan diğer bir öğrenci ile arasında 15.000 kelime fark oluşabildiği ve uzun yıllar bu farkın kapatılamadığı bilimsel olarak belirlenmiş durumda.

Ülkelerin refahı bakımından önemli olan konjonktürel gelişmeler değil, uzun dönemli süreçlerdir. Güncele dair sorunlar ne kadar yakıcı olursa olsun, uzun vadede varmak istediğimiz yere ilişkin bir yol haritası olması gerekir. Kanımca Milli Eğitimimizin zorluğu uzun vadeli böyle bir perspektife sahip olmaması nedeniyle bakanların görev süreleri ile sınırlı ve sonradan takip edilmeyen projeler demeti geçmiş nesiller üzerinde uygulanmak durumu söz konusu olmuştur. Bu yapboz politikaları maalesef hep tartışılmıştır. İnsan kalkınmanın hem öznesi, hem de hedefidir. Kalkınma hamlemiz için 21. Yüzyıla uygun beceriler ve yeterliliklerle donatılmış insan kritik önemdedir. İnsan kaynağının verimliliği ve kalitesi ile kişi başına düşen milli gelir arasında da güçlü bir ilişki söz konusudur.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 29 Mart 2024
İmsak 05:20
Güneş 06:45
Öğle 13:14
İkindi 16:45
Akşam 19:32
Yatsı 20:52
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 30 81
2. Fenerbahçe 30 79
3. Trabzonspor 30 49
4. Beşiktaş 30 46
5. Kasımpasa 30 43
6. Başakşehir 30 42
7. Rizespor 30 42
8. Antalyaspor 30 41
9. A.Demirspor 30 39
10. Alanyaspor 30 39
11. Sivasspor 30 38
12. Samsunspor 30 36
13. Kayserispor 30 36
14. Ankaragücü 30 33
15. Hatayspor 30 33
16. Konyaspor 30 33
17. Gaziantep FK 30 31
18. Karagümrük 30 30
19. Pendikspor 30 29
20. İstanbulspor 30 13
Takımlar O P
1. Eyüpspor 27 64
2. Göztepe 27 56
3. Sakaryaspor 27 47
4. Ahlatçı Çorum FK 27 45
5. Kocaelispor 27 45
6. Bodrumspor 27 44
7. Boluspor 27 43
8. Bandırmaspor 27 41
9. Gençlerbirliği 27 40
10. Erzurumspor 27 37
11. Ümraniye 27 33
12. Keçiörengücü 27 32
13. Manisa FK 27 31
14. Şanlıurfaspor 27 27
15. Tuzlaspor 27 27
16. Adanaspor 27 27
17. Altay 27 15
18. Giresunspor 27 7
Takımlar O P
1. Arsenal 28 64
2. Liverpool 28 64
3. M.City 28 63
4. Aston Villa 29 56
5. Tottenham 28 53
6. M. United 28 47
7. West Ham United 29 44
8. Brighton 28 42
9. Wolves 28 41
10. Newcastle 28 40
11. Chelsea 27 39
12. Fulham 29 38
13. Bournemouth 28 35
14. Crystal Palace 28 29
15. Brentford 29 26
16. Everton 28 25
17. Luton Town 29 22
18. Nottingham Forest 29 21
19. Burnley 29 17
20. Sheffield United 28 14
Takımlar O P
1. Real Madrid 29 72
2. Barcelona 29 64
3. Girona 29 62
4. Athletic Bilbao 29 56
5. Atletico Madrid 29 55
6. Real Sociedad 29 46
7. Real Betis 29 42
8. Valencia 28 40
9. Villarreal 29 38
10. Getafe 29 38
11. Las Palmas 29 37
12. Osasuna 29 36
13. Deportivo Alaves 29 32
14. Mallorca 29 30
15. Rayo Vallecano 29 29
16. Sevilla 29 28
17. Celta Vigo 29 27
18. Cadiz 29 22
19. Granada 28 14
20. Almeria 29 13