banner52

20.07.2022, 17:57

Avrupa’dan Haberler

Sınırda Karbon, 55’e Uyum Paketi,  Emisyon Ticaret Sistemi… Avrupa net sıfır olma hedefine doğru ilerlerken çeşitli yasal düzenlemeleri yapmaya çalışıyor. Bazen şaşırtıcı gelişmeler olsa da Avrupa, hedefi ortaya koyup bildiği gibi gitmeye çalışıyor. Ne de olsa bu düzenlemeler uzun süreli araştırmaların, hazırlıkların, görüşmelerin sonucunda ortaya konuyor.

Beklenmeyen bir yasalaştırma süreci yaşadı Avrupa Birliği geçtiğimiz Haziran ayı içinde. 8 Haziran’da Avrupa Parlamentosu, komisyonun AB Emisyon Ticaret Sistemiyle (ETS) ilgili önerisini reddetmişti. Öneri hem AB iç pazarındaki karbon bedelini belirlemek hem de karbon kaçağını durdurmak için sınırda karbon düzenleme mekanizmasını (SKDM)  yasalaştırmakla ilgiliydi. Neyse 22 Haziran’da tekrar oylama yapılarak 55’e uyum paketinin önemli bir parçası olan ETS düzenlemeleri, SKDM ve Sosyal İklim Fonu parlamentonun büyük çoğunluğu tarafından kabul edilmiş oldu.   

Emisyon Ticaret Sistemi nasıl değişecek?

AB, 2005 yılından beri bir emisyon ticaret sistemi uyguluyor. Ancak sistemin bazı yetersiz tarafları var. Yine de ETS AB’nin iklim politikasının önemli bir bileşeni durumunda. “Sınırla ve ticaretini yap” ilkesine göre çalışan bir sistem bu. Yani her yıl AB’de üretilebilecek toplam karbon emisyonu üst sınırı belirleniyor ve bu sınırın içinde kalacak şekilde bir ticaret sistemi uygulanıyor. Bu üst sınırı aşmayacak şekilde şirketlerin emisyon yayma haklarını satma, alma, devretme vb. hakları bulunuyor. AB, şirketlerin gözünü çok korkutmamak ve onları yurtdışına kaçırmamak için onlara ücretsiz emisyon yayma hakkı (ücretsiz tahsisat) dağıtıyor bir taraftan. Ücretsiz tahsisatların verdiği emisyon yayma hakkını aşan şirketlerin diğerlerinden emisyon yayma hakkı satın alması mümkün oluyor bu sistemde.

Ücretsiz tahsisatların çok olması, şirketlerin emisyonlarını azaltmak için yeterince çaba göstermemesine neden oluyor. Bu nedenle komisyon ETS’de bazı değişiklikler önermişti. Önerilerin büyük bir kısmı parlamento tarafından kabul edildi. Bu değişikliklerin amacı, endüstrilerin düşük karbonlu teknolojilere daha çok yatırım yaparak emisyonlarını azaltmaları için finansal bir teşvik sunmak.

Ne tür değişiklikler olacak diye baktığımızda en önemli değişikliğin ücretsiz tahsisatların kaldırılması yönünde olacağını söyleyebiliriz.  2027 yılından başlanarak 2032 yılına kadar belli sektörlere dağıtılan ücretsiz tahsisatlar kademeli olarak kaldırılacak. Bu tahsisatlar 2027 yılında %93’e, 2028 yılında %84’e, 2029 yılında %69’a, 2030’da %50’ye, 2031’de %25’e ve 2032 yılına gelindiğinde %0’a indirilmiş olacak. 

Bir başka değişiklik ise bonus-malus siteminin uygulanması olacak. Örneğin 2025’ten itibaren sektördeki en etkin uygulamalar ilave ücretsiz tahsisatlarla ödüllendirilirken, olumsuz uygulamalar ücretsiz tahsisat haklarını kaybedebilecekler. Enerji denetçilerinin önerilerini uygulamayan, enerji sistemlerini sertifikalandırmayan veya tesisleri için dekarbonizasyon planı oluşturmayan işletmeler ücretsiz tahsisatlarının tamamını veya bir kısmını kaybetme riskiyle karşılaşacaklar.

Deniz taşımacılığı da ETS’ye dahil edilecek. 5000 groston üstündeki gemilerin ilk etapta (2024-2026 yılları arasında) Avrupa içindeki rotalarının tamamı, Avrupa dışındaki (AB dışında başlayan veya son bulan) rotalarının %50’si ETS kapsamında olacak. Aynı zamanda limandaki gemilerin emisyonları da bu uygulamaya tabi olacak. 2027’den itibaren ise tüm rotaların tamamı ETS’ye tabi olacak.

Aynı zamanda yeni bir sistem, ETS II de kurulacak. 1 Ocak 2024 tarihine kadar ticari karayolu taşımacılığı ve binalara yakıt dağıtmak için ayrı bir ETS kurulacak. Evler ve özel araçların bu uygulamaya ancak 2029’dan sonra dâhil edilmesi gündeme gelecek. Bunun için AB komisyonunun geniş değerlendirmeleri ve Avrupa Parlamentosu’nun ve Konseyin kararı ayrıca gerekiyor.

Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması nasıl uygulanacak?

AB Komisyonu karbon kaçağını önlemek ve iklim hedefleri doğrultusunda ilerlemek için SKDM’yi önermişti. Öneride bazı değişiklikler yapılarak Avrupa Parlamentosu’nda kabul edildi.

Parlamento organik kimyasalları, plastiği, hidrojen ve amonyağı da SKDM kapsamına soktu. Avrupa Komisyonu’nun organik kimyasalların ve polimerlerin teknik özellikleri üzerine tekrar değerlendirme yapması gerekecek. Kapsama elektrik kullanımından kaynaklanan dolaylı emisyonlar da dâhil edilecek.

SKDM’nin geçiş süreci 1 Ocak 2023’te başlayıp 2026’nın sonunda sona erecek. Geçiş süreci içinde SKDM kapsamındaki ithalatçı kuruluşların ürünlerindeki gömülü emisyonları rapor etmeleri beklenecek ancak finansal bir düzenleme beklenmeyecek. 1 Ocak 2027’den itibaren ise SKDM tam olarak uygulanmaya başlayacak. Bu tarih ETS’deki ücretsiz tahsisatların azaltılması tarihiyle özellikle çakıştırılıyor.

SKDM yoluyla oluşacak bütçeyle en az gelişmiş olan ülkelerin de destekleneceği belirtiliyor.

Alınan kararlardan biri de merkezileşmiş bir SKDM kurumunun oluşturulması. Avrupa Parlamentosu ulusal yetkili kuruluşların varlığından ziyade tek bir merkezi otoritenin olmasının daha etkin, şeffaf ve maliyet-etkin olacağını düşünüyor. 

Sosyal İklim Fonunun Oluşturulması

Avrupa Komisyonu, iklim nötral olma yolunda adımlar atılırken ve enerji geçişiyle ilgili maliyetler artarken bundan en çok etkilenecek grupların desteklenmesi için bir sosyal iklim fonunun oluşturulmasını önermişti. Parlamento bu fonun oluşturulmasını faydalanıcılarının kapsamını genişleterek kabul etti.

Yasal Süreç Avrupa Konseyi’ne Taşınacak

Bu düzenlemelerin yasalaşmasındaki sonraki adres ise Avrupa Konseyi olacak. Avrupa Parlamentosu ve Konsey arasında görüşmeler başlayacak.  Konsey AB üyesi ülkelerin temsilcilerinden oluşuyor. Bu görüşmelerden sonra SKDM’de ve ETS’de başka değişiklikler de olabilir. Ancak genel olarak 55’e uyum paketinde bir uzlaşma varmış gibi görünüyor. Bu müzakerelerin 2022 sonuna kadar sürebileceği tahmin ediliyor.

Konu, Amerika gibi diğer ülkelerin de dikkatini çekiyor. Yasal süreç tamamlandıktan sonra şirketlerin ticaret faaliyetleri doğal olarak etkilenecek. AB’nin dışında da benzer düzenlemelerin yapılmasının yolu açılacak gibi görülüyor.

Türkiye

Türkiye’nin SKDM sektörleri açısından AB’ye ihracatı önem taşıyor. Örneğin 2020 yılında AB’nin çimentosunun %3,3’ü Türkiye’den karşılanmış. Bu oran, Türkiye’nin toplam çimento ihracatının %13’üne karşılık geliyor. Demir çelik sektörü için de durum farklı değil. Bu nedenle Türkiye SKDM’den en çok etkilenecek ülkeler arasında. Türkiye’nin 2021’de Paris Anlaşması’nı imzalaması olumlu bir gelişme. Şimdi SKDM doğrultusunda AB’ye uyumlu adımların atılması gerekiyor.  

Türkiye iklim şurasında alınan kararları yeni açıkladı. Sanırım sonraki adım, iklim eylem planının güncellenmesi olacak. Güncellenmiş ulusal katkı beyanının ne olacağı, kurulacak emisyon ticaret sisteminin ilkeleri, endüstride dekarbonizasyon faaliyetlerinin nasıl şekilleneceği, şimdilik bizler için merak konusu.  

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 30 Nisan 2024
İmsak 04:21
Güneş 05:58
Öğle 13:06
İkindi 16:55
Akşam 20:04
Yatsı 21:34
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Kasımpasa 34 49
7. Rizespor 34 49
8. Alanyaspor 34 48
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Samsunspor 34 39
14. Ankaragücü 34 38
15. Karagümrük 34 36
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 34 34
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 33 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. West Ham United 35 49
9. Chelsea 33 48
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Barcelona 33 73
3. Girona 33 71
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 49
8. Valencia 33 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 33 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14